Wysyłka gratis od 69zł paczki do 1kg i od 199zł paczki do 30kg

Zakupy przez internet czyli uwazaj na

zakupy-przez-internet-czyli-uwazaj-na

Zakupy przez internet sprzętu wędkarskiego stają się coraz bardziej popularne. Sam kupuję w internecie od kilku lat i moje doświadczenia z tym związane są skrajnie różne. Ten sposób ma bowiem swoje istotne zalety. Ma też i wady. Czym kierować się przy robieniu zakupów prze internet? Jakie prawa nam przysługują? O tym dzisiejszy wpis.

Zakupy przez internet - zalety

  • niskie ceny,
  • duży wybór,
  • wygoda,
  • dostęp do opinii.

Wady kupowania online

  • brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu przed zakupem – dostęp jedynie do zdjęć i opisu,
  • konieczność czekania na paczkę,
  • nie zawsze zgodne ze stanem faktycznym informacje o dostępności.

 

Akcesoria wędkarskie

Czym kierować się robiąc zakupy przez internet?

Z pomocą przychodzą internetowe portale wędkarskie. Na niektórych można znaleźć opinie użytkowników danego sprzętu. Ich zaletą jest to, że piszą je (zasadniczo) osoby nie opłacane przez konkretnego producenta. Są zatem względnie obiektywne. Ich wadą jest jednak różna jakość. Rozrastają się na szczęście portale poświęcone wyłącznie prezentowaniu recenzji sprzętu dla wędkarzy planujących zakupy w internecie (np. wedkarstwopasja.pl). Niestety takich recenzji jest wciąż bardzo mało w stosunku do ilości towaru dostępnego na rynku. Jak kupować? Kilka kluczowych porad:

  • kupuj akcesoria, z których już korzystałeś lub widziałeś „w realu”,
  • skup się na parametrach i faktach – nie na opiniach producenta,
  • wyszukaj recenzji na stronach i forach internetowych,
  • weź pod uwagę, że zdjęcia nie oddają w pełni rzeczywistości. Jeżeli masz wątpliwość, czy coś wygląda tak jak byś chciał – nie kupuj tego,
  • nie kupuj drogiego sprzętu jeżeli nie masz dostępu do dobrej recenzji - zwłaszcza, gdy nie miałeś okazji zobaczyć go na żywo,
  • bardziej pewne są zakupy w sklepach internetowych niż na portalach aukcyjnych,
  • kupuj tylko to co potrzebujesz, a nie to co zachwala sprzedawca,
  • kup raz, a dużo – oszczędzisz na przesyłce, kupuj z kolegami po kiju,
  • często można trafić na wyprzedaże i obniżki cen - np. noworoczna wyprzedaż,
  • kupując droższy sprzęt, szukaj sprzedawców, którzy umożliwiają oglądanie zdjęć produktu w dużym przybliżeniu, dzięki czemu, lepiej ocenisz zewnętrzne cechy sprzętu,
  • dokładnie sprawdź, czy numery produktów w Twoim zamówieniu zgadzają się z tymi podanymi na stronie.

 


Prawo – jak bezpiecznie kupować w Internecie

Podstawa prawna to Ustawa o prawach konsumenta z 2014 r. Znajdzie zastosowanie do wszelkich zakupów internetowych poza zakupami typu konsument-konsument (znaczna część zakupów na portalach aukcyjnych). Przed zawarciem umowy na odległość przedsiębiorca zobowiązany jest podać konsumentom następujące informacje, które go uwiarygadniają:

  • głównych cechach świadczenia (przedmiotu umowy oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem)
  • swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie
  • adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą
  • adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, przedsiębiorstwa
  • łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami, także opłatach za transport (nie podanie tej informacji będzie skutkowało tym, że formalnie umowa nie zostanie zawarta)
  • sposobie i terminie zapłaty
  • sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę
  • o stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy
  • kosztach zwrotu rzeczy
  • o okolicznościach, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy
  • innych, o których nie będę tu pisał ze względu iż są mniej istotne (patrz art. 12 Ustawy)

 

Kołowrotek

 

Zwrot towaru pełnowartościowego

Konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu. Oznacza to, że ma 14 dni kalendarzowych, w trakcie których może odstąpić od umowy i zwrócić niechciany towar bez konieczności podawania przyczyny. Termin ten liczy się od dnia wydania towaru (dotarcia do kupującego). Jeżeli jednak sklep nie poinformuje o możliwości odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Jeżeli po rozpoczęciu biegu tego terminu konsument otrzyma wszystkie wymagane prawem informacje czas odstąpienia od umowy skraca się do 14 dni licząc dnia otrzymania wymaganych informacji. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Nie jest możliwe odstąpienie od umowy w przypadku towarów wykonanych na specjalne zamówienie.

Utrata prawa do odstąpienia od umowy

Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi gdy:

  • przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta (np. wędka na zamówienie)
  • przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia (np. robaki przynętowe)

 

Wędki i kołowrotki

 

Aukcje internetowe - zakupy przez internet

Licytacje Jeżeli towar został zakupiony na aukcji podczas licytacji, kupującemu nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego. Oferta „Kup teraz” Konsument, który nabył produkt korzystając z tej opcji, ma prawo odstąpić od zawartej umowy. (pamiętając, że dotyczy to sytuacji gdy towar został zakupiony od przedsiębiorcy, a nie od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej). Reklamowy spam Dokonując zakupów przez internet należy uważać na to „co klikamy”. Bywa, że zaraz pod miejscem do zaznaczenia „zapoznałem się z regulaminem” sklepy dodają opcję, której zaznaczenie będzie wiązało się z przysyłaniem nam ich oferty handlowej. Nie mamy obowiązku zaznaczania takiej zgody. Transakcja będzie dokonana nawet bez zaznaczenia takiego pola. Problemy Z zastrzeżeniem, że strony nie umówiły się inaczej, umowa powinna zostać wykonana najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o zawarciu umowy. Jeżeli po zawarciu umowy okaże się, że towar jest niedostępny, przedsiębiorca powinien najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia jej zawarcia, poinformować o tym klienta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniędzy. Istnieje możliwość spełnienia świadczenia zastępczego, o ile taka klauzula została zawarta w umowie. Jej wykonanie oznacza dostarczenie innego towaru takiej samej jakości, przeznaczenia oraz wartości. W tym jednak przypadku kupujący może go nie przyjąć i odesłać na koszt przedsiębiorcy.   Relaksujące wędkowanie  

Reklamacje - niezbywalne prawo konsumenta

Niezależnie od możliwości zwrotu towaru kupującemu przysługuje również prawo reklamowania towaru wadliwego. Przy składaniu reklamacji można skorzystać albo z gwarancji producenta (o ile taka była udzielona i nie minął okres gwarancyjny), albo z tytułu niezgodności towaru z umową. W pierwszym przypadku roszczenia należy kierować do gwaranta wymienionego w karcie gwarancyjnej, w drugim zaś do sprzedawcy, który ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację w terminie do 14 dni od jej zgłoszenia. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa przez okres dwóch lat. Reklamację należy złożyć na piśmie. Powinna zawierać:

  • datę zawarcia umowy sprzedaży
  • wskazanie, czy roszczenie wynika z gwarancji, czy też niezgodności towaru z umową
  • cechy zakupionego produktu
  • zapłaconą kwotę i metodę płatności
  • dodatkowe dane, np. numer zlecenia
  • przyczynę reklamacji
  • inne istotne dane
  • żądanie np. wymiany towaru na wolny od wad, zwrotu pieniędzy

  Wraz z pisemnym oświadczeniem należy odesłać wadliwy towar. Koszt takiej przesyłki pokrywa sprzedawca. W praktyce oznacza to, że należy wysłać reklamowany produkt do sprzedawcy i w żądaniu reklamacyjnym prosić o zwrot kosztów nadania lub też innych kosztów związanych z dostarczeniem produktu (trzeba mieć np. rachunek za przesyłkę). Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do roszczenia w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznaje on żądanie za zasadne. Jeżeli reklamacja nie została uznana, konsument może zwrócić się o pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, Inspekcji Handlowej. Gdyby to nie pomoże, kupujący ma prawo dochodzić swoich roszczeń przed sądem.  

Rafał Pokusiński

Kategorie blog
Wędkarski produkt dnia
Produkty wędkarskie warte uwagi.
KOTWICA nr 1 BLN KAMATSU
KOTWICA nr 1 BLN KAMATSU

3,75 zł

szt.
Kołowrotek TRABUCCO Spectrum FDR 4500
Kołowrotek TRABUCCO Spectrum FDR 4500

399,90 zł

szt.
Kołowrotek Colmic Amunk 4500 FD
Kołowrotek Colmic Amunk 4500 FD

449,90 zł

szt.
Newsletter sklepu wędkarskiego
Jeśli chcesz otrzymać informacje o promocjach, wyprzedażach oraz nowościach sprzętu wędkarskiego to zapisz się do newsletttera.
Zapisując się do Neslettera otrzymasz 50 pkt. w programie lojalnościowym, które będziesz mógł wymieniać na produkty ze sklepu.
Producenci sprzętu wędkarskiego
Zapraszamy do sklepu Bolw.pl
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium